Artikelen

Interessante artikelen over circus

Vliegend de zaal door (NL) “Choreografen die acrobaten de dans binnenhalen: het is een trend. Meuthen voelt zich aangesproken door hun waarachtigheid, zegt ze. ‘Wat acrobaten doen is gevaarlijk, het risico dat ze nemen is echt.’ Circustechnieken ziet zij daarnaast als een verrijking van de danstaal, zoals de dans eerder is beïnvloed door bijvoorbeeld hiphop. Bovendien geeft acrobatiek de dans er een nieuwe dimensie bij: de lucht. Dansers bewegen zich vooral voort op de vloer, maar met acrobaten erbij hebben choreografen plots een ‘onder’ en een ‘boven’ om in te werken.” Linden van der, Mirjam (2018)

Strenght in numbers: The 34% (EN) “This is not going to be a fun read. This is not a feel-good text about the undeniable progress we’ve made in circus regarding equality. This is about some potentially alarming numbers I gathered while I was trying to find answers about circus representing women.” Jacobsson, Jakob (2018)

Circus is Dead! Long Live Circus! (EN): “Circus, like language, is never fixed. It evolves with society, adapting to changing needs but retaining echoes of its previous life.  50 years ago, who could have imagined that ‘text’ would become a verb? 50 years ago, who would have imagined that circus could overcome its declining popularity to re-emerge as an art-form taught in prestigious schools around the globe?” Kavanagh, Katharine (2013)

Engeland neemt circus serieus (EN/NL): “There may not be a lengthy drum roll to draw people’s attention, but from this week circus performers have a new status. British tightrope walkers, acrobats and trapeze artists are to be given the same recognition as the country’s leading troupes of musicians and dancers.” Alders, Eveline (2014)

From Aristotle to Contemporary Circus (EN) “With the introduction of dramatic elements into the circus, the autonomous circus act is being disintegrated in favour of the multi-disciplinarity of the artist and the contents that he/she can express through the encounter of circus techniques and other arts. Another binding structure then the numéro has come to the fore: the plastic and expressive process of dramaturgy.” Lievens, Bauke (2009)

Hup Holland Hup (NL): “In vergelijking met Vlaanderen is het hedendaagse Nederlandse circuslandschap bijna net zo vlak als de Nederlandse polders, maar de afgelopen jaren is het circus er wel in een stroomversnelling gekomen. Met twee hogeschoolopleidingen, spraakmakende festivals, groeiende interesse van theaterprogrammatoren en publiek, nieuwe gezelschappen en jeugdcircussen die hard aan het verbeteren van hun kwaliteit werken, ontstaan er kleine heuveltjes die ons een glimp van nieuwe circusvergezichten bieden.” Langen van, Maaike (2012)

Running away to the studio: What does dance have that circus doesn’t? (EN) “Why is contemporary circus so often less dramaturgically rigorous than dance? Dance sometimes seems like Circus’ sophisticated older sister—more confident, fully-formed, less desperate to please. Maybe by closely observing the differences between the circus world and the dance world, we can bring circus out of its extended adolescence. Is there a problem in circus education? In the practicalities of producing new circus work? Or is the idea of expressive circus itself somehow problematic, given circus’ history as pure, populist entertainment?” Kann, Sebastian (2014)

Tussen ‘zijn’ en ‘betekenen’: Dramaturgie in het circus (NL) “Dramaturgie is hot. Dramaturgie is hip, en zeker als discours in het hedendaagse circus. Maar aan de oorsprong is het een theaterterm die in haar klassieke betekenis duidt op het werken met de tekst (lectuur, vertaling, bewerking, selectie). Praten over dramaturgie in het circus is dus wel een beetje vreemd.” Lievens, Bauke (2010)

Plaats een reactie